
zaterdag, april 19, 2003
Voor wie in het Paasweekend niets te lezen heeft en alles over het komend FotoFestival Naarden wil weten:
www.fotofestival.com.
www.fotofestival.com.

Nazeh Darwazeh demonstreerde op 8 april in Nablus, na de dood van een collega-cameraman in Baghdad.
A Palestinian cameraman was killed by Israeli gunfire as he filmed clashes in the central Casbah district of this northern West Bank city, Palestinian medics said. Nazeh Darwazeh (43), a journalist for Associated Press Television News, was killed by a live bullet, the medics said. He and other cameramen, still photographers and reporters had been at the bottom of the alley and were wearing brightly colored vests that said "Press." It was unclear whether there was anyone behind Darwazeh at whom the soldiers might have been aiming when he was shot.
His death followed clashes between Israeli troops and Palestinian stonethrowers in which five Palestinians were lightly injured by rubber bullets. Darwazi was the third journalist killed since the start of the Palestinian uprising in September 2000.
Last July, Imad Zahran (35), a stringer for a Palestinian daily, was killed by Israeli fire in the northern West Bank town of Jenin. In March 2002, Italian photographer Raffaele Ciriello was killed by Israeli fire in Ramallah.
Bronnen: AFP, AP.

Foreign photojournalists protest the death of Italian photographer Raffaele Ciriello who was shot by an Israeli tank and became the first journalist to be killed in the intifada.
vrijdag, april 18, 2003

A patient of the Al Rashad teaching hospital's asylum on the outskirts of Baghdad lies in front of her bed, April 18, 2003. The asylum was looted by a mob of Iraqis and the facility has been abandoned by doctors and nurses. foto Jerry Lampen
Op 7 en 8 juni vindt tijdens het Fotofestival Naarden voor het eerst een professioneel weekend plaats, verschillende activiteiten voor iedereen die beroepshalve bij de fotografie is betrokken. Het hoogtepunt wordt natuurlijk de voetbalwedstrijd zaterdag 7 juni om 15.00 uur op het veld van voetbalclub Naarden, een clash tussen fotografen enerzijds en fotoredacteuren, art-directors, opdrachtgevers aan de andere kant. Aan beide kanten worden voetballers gevraagd. Talent is meegenomen maar niet noodzakelijk. Wie een goede smoes heeft om niet mee te doen is als toeschouwer ook welkom.
Aanmelden bij bertverhoeff@yahoo.com.
Aanmelden bij bertverhoeff@yahoo.com.
donderdag, april 17, 2003
Vanavond is Arnold Karskens te gast bij Barend en van Dorp, om te vertellen over zijn belevenissen in Bagdad.
RTL 4, 22.30
RTL 4, 22.30
Jerry Lampen is via Taji, waar de Amerikaanse troepen gisteren op het vliegveld nog gevechten leverden met "pockets of resistance", in noordelijke richting doorgereisd naar Tikrit.
De van oorsprong Amerikaanse miljardair John Paul Getty II is donderdag overleden. Dat heeft het ziekenhuis in Londen waar hij werd verpleegd bekendgemaakt. Maandag werd hij in het ziekenhuis opgenomen wegens hardnekkige borstklachten. Getty werd 70 jaar. Getty was Brits staatsburger sinds eind 1997. Hij erfde zijn fortuin van zijn vader, John Paul Getty, die bij zijn overlijden in 1976 gold als de rijkste man ter wereld. Hij vergaarde zijn vermogen in de olie-industrie.
Zijn zoon Mark Getty is oprichter en grootaandeelhouder van Getty Images, sinds 1995 één van de grootste foto-agentschappen ter wereld.
Zijn zoon Mark Getty is oprichter en grootaandeelhouder van Getty Images, sinds 1995 één van de grootste foto-agentschappen ter wereld.
Celebrated war photographer Don McCullin has been in northern Iraq for the last several weeks on assignment for Harper’s Magazine. McCullin, considered by many to be one of the most important photographers of the Vietnam era, hasn’t shot in a war zone since the first Gulf War. Unlike most of today’s photojournalists, McCullin is shooting black-and-white film. "He’s doing it the old-fashioned way," says Jeffrey Smith of Contact Press Images, McCullin’s agency. "He’s not even transmitting digitally. He’s coming out with the story."
Bron: Photo District News.
Bron: Photo District News.
Het Joods Historisch Museum presenteert van 27 juni tot en met 28 september 2003 de fototentoonstelling New York: Capital of Photography. Met ongeveer honderd foto's van bijna vijftig fotografen wordt in de expositie het New York City van de twintigste eeuw getoond. Zowel in zwart-wit als in kleur geven de foto's een afwisselend beeld van het alledaagse en vaak harde leven in de overvolle stadswijken. In de tentoonstelling komt de ontwikkeling van de fotografie in deze periode naar voren en tegelijkertijd de geschiedenis van de immense stad. De foto's, gemaakt tussen 1898 en 2001, laten vele verschillende fotografiestijlen zien gedurende honderd jaar van economische, sociale en politieke veranderingen. De expositie was eerder te zien in The Jewish Museum, New York.
New York, hoofdstad van de moderne wereld, heeft in de afgelopen eeuw talloze fotografen gefascineerd. Velen fotografeerden het drukke stadsleven en de beroemde skyline met monumenten als het Vrijheidsbeeld; anderen richtten hun camera op de inwoners, die met hun etnische diversiteit de stad haar veelkleurige aangezicht geven. In de tentoonstelling New York: Capital of Photography worden foto’s van het twintigste-eeuwse New York getoond. Zij geven een boeiend beeld van de ontwikkeling van zowel stad als fotografie in deze periode: van Europese immigranten op Ellis Island rond 1900 tot drugsverslaafden in de jaren negentig; van zwart-wit tot kleurenfoto’s, sommige statisch, andere juist expressief, soms bijna abstract. Vooral de ‘street photography’ krijgt in deze tentoonstelling ruime aandacht, als een genre waarin opvallend veel joodse fotografen actief waren.
De samensteller van de tentoonstelling, de bekende Amerikaanse fotohistoricus Max Kozloff, heeft ruim 100 foto's van ca. 60 fotografen samengebracht uit openbare en particuliere verzamelingen. Met een scherpe sociaal-kritische blik registreerden de ‘straatfotografen’ van New York vanaf het einde van de negentiende eeuw het alledaagse, en vaak harde leven in de arme, overbevolkte volkswijken van de stad. Dat het vooral joodse fotografen waren die het leven aan de rand van de samenleving vastlegden, kwam volgens de samensteller voort uit hun eigen afkomst uit het arme joodse Lower East Side-milieu en hun geschiedenis als maatschappelijke buitenstaanders.
In de tentoonstelling zijn zowel joodse als niet-joodse, bekende en onbekende fotografen opgenomen. Bekende namen zijn Diane Arbus, Henri Cartier-Bresson, Walker Evans, Nan Goldin, Lewis Hine, Helen Levitt, Lisette Model, Ben Shahn, Alfred Stieglitz, Paul Strand en Garry Winogrand.
New York, hoofdstad van de moderne wereld, heeft in de afgelopen eeuw talloze fotografen gefascineerd. Velen fotografeerden het drukke stadsleven en de beroemde skyline met monumenten als het Vrijheidsbeeld; anderen richtten hun camera op de inwoners, die met hun etnische diversiteit de stad haar veelkleurige aangezicht geven. In de tentoonstelling New York: Capital of Photography worden foto’s van het twintigste-eeuwse New York getoond. Zij geven een boeiend beeld van de ontwikkeling van zowel stad als fotografie in deze periode: van Europese immigranten op Ellis Island rond 1900 tot drugsverslaafden in de jaren negentig; van zwart-wit tot kleurenfoto’s, sommige statisch, andere juist expressief, soms bijna abstract. Vooral de ‘street photography’ krijgt in deze tentoonstelling ruime aandacht, als een genre waarin opvallend veel joodse fotografen actief waren.
De samensteller van de tentoonstelling, de bekende Amerikaanse fotohistoricus Max Kozloff, heeft ruim 100 foto's van ca. 60 fotografen samengebracht uit openbare en particuliere verzamelingen. Met een scherpe sociaal-kritische blik registreerden de ‘straatfotografen’ van New York vanaf het einde van de negentiende eeuw het alledaagse, en vaak harde leven in de arme, overbevolkte volkswijken van de stad. Dat het vooral joodse fotografen waren die het leven aan de rand van de samenleving vastlegden, kwam volgens de samensteller voort uit hun eigen afkomst uit het arme joodse Lower East Side-milieu en hun geschiedenis als maatschappelijke buitenstaanders.
In de tentoonstelling zijn zowel joodse als niet-joodse, bekende en onbekende fotografen opgenomen. Bekende namen zijn Diane Arbus, Henri Cartier-Bresson, Walker Evans, Nan Goldin, Lewis Hine, Helen Levitt, Lisette Model, Ben Shahn, Alfred Stieglitz, Paul Strand en Garry Winogrand.

Laurent Van der Stockt, fotograaf voor Gamma en New York Times Magazine en zeer ervaren in oorlogsverslaggeving, gaf in Le Monde een ooggetuige-verslag van zijn belevenissen als embedded fotograaf. Hij vertelt onder andere hoe Amerikaanse mariniers Irakese burgers doodden.
Voor wie het Frans niet machtig is, is er een vertaling naar het Engels te vinden op de site van CounterPunch.

foto Laurent Van der Stockt
Peter Dejong, de Nederlandse fotograaf die voor Associated Press de oorlog in Iraaks Koerdistan volgde, heeft bij een ongelukkige val zijn elleboog gebroken en is voor medische verzorging teruggekeerd naar Nederland.
Young Kurds burn pictures of Saddam Hussein in the streets of Irbil. foto Peter Dejong

Young Kurds burn pictures of Saddam Hussein in the streets of Irbil. foto Peter Dejong
woensdag, april 16, 2003

Sahera Ibrahim weeps as her nine-year-old daughter Zena Jassim lies dying of meningitis at a hospital in Baghdad. foto Cheryl Diaz Meyer
Het duimendraaien is voorbij voor Reuters-fotograaf Jerry Lampen. Vorige week vrijdag is hij meegelift met een vliegtuig dat hulpgoederen naar Bagdad vervoert. Hij is inmiddels druk aan het werk in en om Bagdad.
U.S. Marines kick in a door while securing a building in central Baghdad. foto Jerry Lampen

U.S. Marines kick in a door while securing a building in central Baghdad. foto Jerry Lampen
De begrafenis van Taras Protsyuk die op 8 april bij de beschieting van het Palestine Hotel in Bagdad om het leven kwam.
foto Efrem Lukatsky

foto Efrem Lukatsky
De vader van Jerry Lampen ziet Jerry het liefst foto's maken bij een oervervelende voetbalwedstrijd. Maar Jerry zat in Koeweit knarsetandend te wachten om Irak in te gaan.
"Steeds wordt het uitgesteld. Dat is zo frustrerend. Als ik nog langer in dit oord zit, word ik geestelijk gestoord. Deze week van niets doen verziekt alles. Actie, het humanitaire drama en de feestelijkheden gaan aan mijn camera voorbij, terwijl in Irak van alles gebeurt. En maar wachten op toestemming van het Pentagon. Teringzooi!"
Jerry wil actie. Nederland vindt hij niet spannend genoeg. Bos en Balkenende. Hij kan die hoofden niet meer zien.
"Waar gáát het over?", zegt-ie dan.
"Woensdag Feyenoord-Ajax, Jerry - ook spannend."
"Schei uit. Ik wil Irak in, man.''
Bron: Hugo Borst/AD.
"Steeds wordt het uitgesteld. Dat is zo frustrerend. Als ik nog langer in dit oord zit, word ik geestelijk gestoord. Deze week van niets doen verziekt alles. Actie, het humanitaire drama en de feestelijkheden gaan aan mijn camera voorbij, terwijl in Irak van alles gebeurt. En maar wachten op toestemming van het Pentagon. Teringzooi!"
Jerry wil actie. Nederland vindt hij niet spannend genoeg. Bos en Balkenende. Hij kan die hoofden niet meer zien.
"Waar gáát het over?", zegt-ie dan.
"Woensdag Feyenoord-Ajax, Jerry - ook spannend."
"Schei uit. Ik wil Irak in, man.''
Bron: Hugo Borst/AD.
Masked US marines who said they were searching for weapons raided rooms at a prominent Baghdad media hotel on Tuesday, fuelling rising tensions between the military and press here. A marine spokesperson said the raids at the Palestine Hotel, where many journalists and the military have set up base, were in response to "reliable intelligence reports".
Jean-Paul Mari, a journalist with the French weekly Le Nouvel Observateur said three marines entered his room and ordered him at gunpoint to lie on the floor. He said the marines, in full body armour and wearing balaclavas, checked his press accreditation papers then searched his room. "It lasted 10 minutes," he told AFP. Soon after the marines left another marine entered his room and apologised but then more troops arrived and searched his room a second time.
Shingo Kinawa, of the Japanese-based Kyodo news service, said his offices in the hotel had also been searched. "They explained they were searching for a cache of arms," he said.
Marine public affairs officer Corporal John Hoellwarth said room searches were conducted after reports were received by military intelligence, but he would not elaborate. "We reacted to security concerns that arose from intelligence reports. The marines are always ready to protect the security of journalists, Iraqi civilians and marines on the hotel premises," he said.
The raids came amid rising tensions between the marines and the media, with claims that troops are hampering efforts by the press to cover anti-American protests by Iraqis.
Bron: Sapa-AFP.
Ik heb toch een perskaart?
Jean-Paul Mari, a journalist with the French weekly Le Nouvel Observateur said three marines entered his room and ordered him at gunpoint to lie on the floor. He said the marines, in full body armour and wearing balaclavas, checked his press accreditation papers then searched his room. "It lasted 10 minutes," he told AFP. Soon after the marines left another marine entered his room and apologised but then more troops arrived and searched his room a second time.
Shingo Kinawa, of the Japanese-based Kyodo news service, said his offices in the hotel had also been searched. "They explained they were searching for a cache of arms," he said.
Marine public affairs officer Corporal John Hoellwarth said room searches were conducted after reports were received by military intelligence, but he would not elaborate. "We reacted to security concerns that arose from intelligence reports. The marines are always ready to protect the security of journalists, Iraqi civilians and marines on the hotel premises," he said.
The raids came amid rising tensions between the marines and the media, with claims that troops are hampering efforts by the press to cover anti-American protests by Iraqis.
Bron: Sapa-AFP.

Ik heb toch een perskaart?
dinsdag, april 15, 2003
Not anyone can or like to work in conflict areas. You feel awful to see what people do to other people. If someone is in trouble, you'll try to help, but mostly you cannot do a lot, like in Pakistan with refugees. It's impossible to help millions of refugees, we are photographers and not Aid agencies. You never get used to see injured children.
In Gaza I took a picture of a 9-year-old boy who was shot through the head. I felt helpless taking pictures of him during his hours-long operation. People asked me if the boy survived, and I had to answer "no" and again I felt tears coming up in my eyes.
I never get used to these cruelties and hopefully nobody else does. People have to start living with each other instead of fighting. Fighting for religion and small pieces of land is something I don't understand. Why aren't they contented with competing with each other, like in sports?
Jerry Lampen
In Gaza I took a picture of a 9-year-old boy who was shot through the head. I felt helpless taking pictures of him during his hours-long operation. People asked me if the boy survived, and I had to answer "no" and again I felt tears coming up in my eyes.
I never get used to these cruelties and hopefully nobody else does. People have to start living with each other instead of fighting. Fighting for religion and small pieces of land is something I don't understand. Why aren't they contented with competing with each other, like in sports?
Jerry Lampen

With dramatic images of the so-called Fall of Baghdad on Wednesday doubtlessly in their collective mind's eye, several newspaper journalists who previously had been embedded with U.S. military units satisfied by the end of last week their urge to merge with the nonembedded reporters and photographers who now have more freedom to move about Iraq's capital city.
Around the same time, USA Today and the Los Angeles Times each had an embed who swapped one military host for another. "It's still too early to scrap battlefield coverage. There's still fighting going on in some places," USA Today World Editor Elisa Tinsley told E&P. Then, too, a number of editors have advised their reporters and photographers in Iraq that the capital should be considered neither safe nor secure. As a result, the Chicago Tribune, the San Francisco Chronicle, and The Star-Ledger in Newark, N.J., all have counseled their embedded journalists to stay with the military units they have been covering.
But The Washington Post is steering a very different course, with two of its nine embeds having bid farewell to their MREs (Meals Ready to Eat), according to a story in The New York Times on Friday. "We have to be able to go here and there," Phil Bennett, the Post's assistant managing editor for foreign news, told the Times, "and that has to be based on our decision-making rather than military decision-making."
Bron: Editing and Publishing.
Around the same time, USA Today and the Los Angeles Times each had an embed who swapped one military host for another. "It's still too early to scrap battlefield coverage. There's still fighting going on in some places," USA Today World Editor Elisa Tinsley told E&P. Then, too, a number of editors have advised their reporters and photographers in Iraq that the capital should be considered neither safe nor secure. As a result, the Chicago Tribune, the San Francisco Chronicle, and The Star-Ledger in Newark, N.J., all have counseled their embedded journalists to stay with the military units they have been covering.
But The Washington Post is steering a very different course, with two of its nine embeds having bid farewell to their MREs (Meals Ready to Eat), according to a story in The New York Times on Friday. "We have to be able to go here and there," Phil Bennett, the Post's assistant managing editor for foreign news, told the Times, "and that has to be based on our decision-making rather than military decision-making."
Bron: Editing and Publishing.
Weekblad Story heeft ten onrechte foto's geplaatst van Paul de Leeuw die in zijn huis rondliep met zijn zoontje Kas. De bewuste afbeeldingen waren door een fotograaf van buiten gemaakt en door de ramen van de woning 'geschoten'.
De Raad voor de Journalistiek vindt dat ontoelaatbaar, bleek dinsdag. De raad vindt wel dat publiekelijk bekende personen in het algemeen moeten accepteren dat hun portret wordt gepubliceerd als zij in het nieuws komen. Maar dat betekent niet dat alle afbeeldingen mogen worden afgedrukt. ,,Ook publieke personen hebben recht op eerbiediging van hun persoonlijke levenssfeer'', aldus de Raad.
Bronnen: ANP, Villamedia.
De Raad voor de Journalistiek vindt dat ontoelaatbaar, bleek dinsdag. De raad vindt wel dat publiekelijk bekende personen in het algemeen moeten accepteren dat hun portret wordt gepubliceerd als zij in het nieuws komen. Maar dat betekent niet dat alle afbeeldingen mogen worden afgedrukt. ,,Ook publieke personen hebben recht op eerbiediging van hun persoonlijke levenssfeer'', aldus de Raad.
Bronnen: ANP, Villamedia.
Voor de verstokte filmfreaks interessant nieuws:
De Deense World Press Photo winnaar Erik Refner, die tot voor kort al zijn werk maakte op T400CN van Kodak, is overgestapt op Ilford XP2 Super. De reden voor de overstap is dat zijn krant de Berlingske Tidende op deze film is overgestapt, tot plezier van Refner die het contrast van de T400CN te laag vond. Ook zijn land- en krantgenoot Claus Bjorn Larsen, winnaar van de World Press Photo 1999, gebruikt nu de door de krant verstrekte Ilford film.
Met dank aan Erik Refner voor de informatie.
De Deense World Press Photo winnaar Erik Refner, die tot voor kort al zijn werk maakte op T400CN van Kodak, is overgestapt op Ilford XP2 Super. De reden voor de overstap is dat zijn krant de Berlingske Tidende op deze film is overgestapt, tot plezier van Refner die het contrast van de T400CN te laag vond. Ook zijn land- en krantgenoot Claus Bjorn Larsen, winnaar van de World Press Photo 1999, gebruikt nu de door de krant verstrekte Ilford film.
Met dank aan Erik Refner voor de informatie.


Arnold Karskens heeft heel wat oorlogen gezien, maar die in Irak behoorde voor hem tot de gevaarlijkste. Vooral de zeer zware bombardementen op Bagdad maakten het werk in de Iraakse hoofdstad riskant. Toch was het volgens Karskens de risico's waard om tijdens de oorlog in de Iraakse hoofdstad te bivakkeren. De journalist keerde dinsdag terug in Nederland. Karskens is de enige Nederlandse verslaggever die vanaf het begin van de oorlog onafgebroken in Bagdad was. Hij werkte voor Nieuwe Revu, Barend & Van Dorp en SBS6.
Nu de strijd bijna gestreden is, vond hij het tijd om terug te keren. ,,Drie weken oorlog hebben de nodige energie gekost. Bovendien gaat het nu vooral over de wederopbouw van Irak, de politieke structuur en de verdere toekomst. Als je de oorlog hebt meegemaakt, is het moeilijk om je tot dat soort verhalen te zetten.'' Het grootste gevaar zat volgens Karskens in de zware Amerikaanse bombardementen op Bagdad. ,,Je weet nooit waar de bommen vallen, maar je moet er toch op uit'', aldus de verslaggever. Hij maakte vorige week de beschieting door de Amerikanen van hotel Palestine mee, waarin buiten Karskens ook veel andere journalisten waren gehuisvest.
Ook de anarchie die ontstond toen de Amerikanen de stad naderden, zorgde voor onzekerheid. Bovendien was er nog de onzekerheid over een Iraakse tegenaanval. ,,Maar de angst dat het bewind chemische wapens zou gebruiken tegen de eigen bevolking, heb ik niet zo gehad.''
Bron: ANP.
Nu de strijd bijna gestreden is, vond hij het tijd om terug te keren. ,,Drie weken oorlog hebben de nodige energie gekost. Bovendien gaat het nu vooral over de wederopbouw van Irak, de politieke structuur en de verdere toekomst. Als je de oorlog hebt meegemaakt, is het moeilijk om je tot dat soort verhalen te zetten.'' Het grootste gevaar zat volgens Karskens in de zware Amerikaanse bombardementen op Bagdad. ,,Je weet nooit waar de bommen vallen, maar je moet er toch op uit'', aldus de verslaggever. Hij maakte vorige week de beschieting door de Amerikanen van hotel Palestine mee, waarin buiten Karskens ook veel andere journalisten waren gehuisvest.
Ook de anarchie die ontstond toen de Amerikanen de stad naderden, zorgde voor onzekerheid. Bovendien was er nog de onzekerheid over een Iraakse tegenaanval. ,,Maar de angst dat het bewind chemische wapens zou gebruiken tegen de eigen bevolking, heb ik niet zo gehad.''
Bron: ANP.
Nieuw in de Parool-fotoserie Verzamelingen: 8x cafépoes, gefotografeerd door Amaury Miller.
foto Amaury Miller

foto Amaury Miller
Vanochtend om 11.30 op Ned.3.: "Louis Daguerre en de fotografie"
De Fransman Daguerre en de Engelsman Talbot vonden ongeveer tegelijkertijd twee verschillende manieren uit om beelden fotografisch vast te leggen. Zo begon de ontwikkeling van de hedendaagse kleurenfotografie. Er ontstond een nieuwe vorm van journalistiek. De camera's worden steeds moderner en geavanceerder.
De Fransman Daguerre en de Engelsman Talbot vonden ongeveer tegelijkertijd twee verschillende manieren uit om beelden fotografisch vast te leggen. Zo begon de ontwikkeling van de hedendaagse kleurenfotografie. Er ontstond een nieuwe vorm van journalistiek. De camera's worden steeds moderner en geavanceerder.
“After Diana, the most beautiful woman on earth to photograph has to be Kate Moss.”
Mario Testino vandaag in The Times.
Mario Testino vandaag in The Times.
maandag, april 14, 2003
Dinsdagochtend 15 april op de Duitse tv-zender WDR: Planet Wissen, Geschichte der Fotographie.
Over de geschiedenis van de fotografie, van Daguerre en Niépce via Erich Salomon en paparazzo tot aan het dagelijkse leven van een persfotograaf.
WDR, 07.30-08.30
(En op SWF van 09.00 tot 10.00)
Over de geschiedenis van de fotografie, van Daguerre en Niépce via Erich Salomon en paparazzo tot aan het dagelijkse leven van een persfotograaf.
WDR, 07.30-08.30
(En op SWF van 09.00 tot 10.00)
De laatste tijd verschijnen er wel heel veel fotoboeken, en dan zeker in de kunsthoek. De kunstfotografie heeft een enorme vlucht genomen. Je krijgt nu zo'n enorme lading over je heen, de geschiedenis moet uitwijzen wat daarvan echt goed is. Eerst had je één Rineke Dijkstra, nu lopen er zeker tien Rineke Dijkstra's rond. De echte Rineke Dijkstra vind ik fantastisch, met al die navolgers heb ik niets. Ik denk dat van dat enorme aanbod van nu uiteindelijk maar vijf, tien procent overblijft.
Ad van Denderen
Ad van Denderen
Naar aanleiding van de tentoonstelling Go-No-Go had Wim de Bie (Bieslog) een gesprek met fotograaf Ad van Denderen.
Het gesprek is hier te beluisteren.
Het gesprek is hier te beluisteren.
Donderdag 17 april staat in de radiodocumentaire Een leven lang de Nederlands/Hongaarse fotografe Eva Besnyö centraal.
Radio 747 AM, 16.02 - 16.45.
Radio 747 AM, 16.02 - 16.45.
zondag, april 13, 2003
Zondag 20 april in AVRO Close up: fotograaf David LaChapelle
19:04-19:53 uur op Nederland 1.
Herhaling op zaterdag 26 april, 12:01-12:54 uur op Nederland 1.
19:04-19:53 uur op Nederland 1.
Herhaling op zaterdag 26 april, 12:01-12:54 uur op Nederland 1.
The ugly face of war:
The remains of a family of five civilians, killed in their car during fighting between US troops and forces of the ousted Iraqi regime, are layed out after being recovered by volunteers in Baghdad. foto Odd Andersen

The remains of a family of five civilians, killed in their car during fighting between US troops and forces of the ousted Iraqi regime, are layed out after being recovered by volunteers in Baghdad. foto Odd Andersen
Een foto van een rouwende Iraakse man op de voorpagina van een Amerikaanse krant was voor veel lezers reden om hun abonnement op te zeggen.
De reacties, gericht aan de The Oregonian:
Why did you run a picture of an Iraqi family bombed instead of a rescued soldier?
Civilian casualties should not be main focal point of a daily newspaper. How about celebrating the return of one of our own?
I am sickened by your front page today! How can you put that poor G.I. in a side column, yet make the Iraqi man who lost his family the main theme? Are you not American?
The picture on today's newspaper is a great attempt to give sympathy and support to a merciless enemy.
You are ANTI- AMERICAN, ANTI-WAR!
We want to see the positive side of the war.
Bron: Pointer.
De reacties, gericht aan de The Oregonian:
Why did you run a picture of an Iraqi family bombed instead of a rescued soldier?
Civilian casualties should not be main focal point of a daily newspaper. How about celebrating the return of one of our own?
I am sickened by your front page today! How can you put that poor G.I. in a side column, yet make the Iraqi man who lost his family the main theme? Are you not American?
The picture on today's newspaper is a great attempt to give sympathy and support to a merciless enemy.
You are ANTI- AMERICAN, ANTI-WAR!
We want to see the positive side of the war.
Bron: Pointer.